APA ITU SARANA IBUBAPA
(Klik untuk maklumat tambahan)
Malaysia berhasrat untuk mempunyai sistem pembelajaran yang dapat meningkatkan kejayaan murid. Hasrat ini lebih mudah dicapai apabila semua pihak termasuk sekolah, ibu bapa serta ahli komuniti bersatu dan menyokong satu matlamat - membantu murid berjaya.
(Klik untuk maklumat tambahan)
Malaysia berhasrat untuk mempunyai sistem pembelajaran yang dapat meningkatkan kejayaan murid. Hasrat ini lebih mudah dicapai apabila semua pihak termasuk sekolah, ibu bapa serta ahli komuniti bersatu dan menyokong satu matlamat - membantu murid berjaya.
Peranan
ibu bapa dalam membantu pembelajaran anak di rumah tidak dapat dinafikan.
Kajian menunjukkan apabila ibu bapa terlibat sama, sekolah mendapat manfaat
berikut:
·
Keyakinan guru meningkat
·
Pencapaian murid meningkat
·
Ibu bapa merasa mereka sebahagian dari sekolah dan
lebih menyokong program sekolah
·
Kes disiplin dalam kalangan murid berkurangan
·
Hubungan lebih baik antara pentadbir, guru dan ibu
bapa
(Olsen & Fuller, 2008)
Penglibatan
ibu bapa dalam pembelajaran anak mereka perlu ditingkatkan. Sekolah merupakan
penggerak utama dalam usaha ini. Bagi membantu sekolah meningkatkan penglibatan
ibu bapa dan komuniti dengan sekolah, Sarana Sekolah disediakan. Terkandung
dalam sarana ini
a) Sarana
Penglibatan Sekolah dengan Ibu Bapa dan Komuniti
b) Sarana
Penglibatan Ibu Bapa dengan Anak
c) Templat
Prospektus Sekolah
d) Templat
Buku Komunikasi
Sarana
Penglibatan Sekolah dengan Ibu Bapa dan Komuniti bertujuan memperkenalkan
sekolah kepada enam (6) elemen yang akan menyokong Sistem Pembelajaran.
Elemen-elemen tersebut, apabila dilaksanakan dengan sempurna, akan meningkatkan
penglibatan ibu bapa dengan pembelajaran anak mereka dan juga penglibatan ibu
bapa dan komuniti dengan sekolah.
Dalam
merangka program bagi melaksanakan elemen-elemen yang menyokong pembelajaran,
sekolah perlu bergabung dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru/Lembaga Pengelola
Sekolah, alumni serta ahli komuniti setempat kerana semuanya merupakan rakan
kongsi dalam mencemerlangkan murid.
*Istilah ibu
bapa merujuk kepada sesiapa yang bertanggungjawab terhadap kebajikan anak
dan terlibat secara aktif dengan pendidikannya.
Sarana ini disediakan
khas untuk kegunaan pihak sekolah dan dilaksanakan secara kerjasama dengan
rakan kongsi sekolah (Persatuan Ibu Bapa dan Guru, Lembaga Pengurus Sekolah,
Persatuan Bekas Murid/Alumni, Ahli Majlis Permuafakatan Sekolah dan ahli
komuniti). Tujuan asasnya ialah untuk mempertingkatkan kerjasama antara pihak
sekolah dan pihak-pihak lain yang turut mempunyai kepentingan dengan sekolah.
Sarana ini
mengandungi soal selidik untuk pihak sekolah serta rakan kongsinya. Dapatan
dari analisis soal selidik boleh digunakan untuk mengukur sejauh mana enam
elemen yang menyokong pembelajaran dilaksanakan di sekolah. Analisis ini juga
memberi ruang untuk pihak sekolah meningkatkan penglibatan ibu bapa dan ahli
komuniti dalam menyediakan enam elemen yang menyokong pembelajaran.
Amalan-amalan terbaik daripada PIBG sekolah
dalam dan luar negara disertakan dalam sarana ini untuk memberi gambaran usaha
dan penglibatan mereka dalam membantu usaha sekolah mencemerlangkan murid.
Mudah-mudahan amalan-amalan tersebut akan dapat menambah cadangan kepada usaha-usaha yang dapat dilaksanakan
sekolah dengan kerjasama PIBG/LPS dan ahli komuniti.
Cadangan-cadangan
yang disertakan dalam sarana ini bukanlah merupakan usaha yang baharu
maupun senarai lengkap kerana setiap
sekolah mempunyai ibu bapa, komuniti, persekitaran, kemudahan serta pengalaman
yang unik dan berbeza-beza. Walaupun demikian, setiap suatu usaha yang diambil
oleh PIBG dan komuniti untuk terlibat lebih mendalam dengan sekolah amat wajar
dialu-alukan.
Peningkatan dalam
penglibatan ibu bapa dan komuniti dengan sekolah akan memberi peluang kepada
ibu bapa dan komuniti memahami pentadbiran, tanggungjawab dan aktiviti sekolah
dengan lebih jelas. Apabila mereka memahami keadaan yang berlaku di sekolah,
mereka dapat membantu pihak sekolah dan murid dengan lebih berkesan.