Tujuh teras untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan berkemampuan:
- Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan Prasokolah Kebangsaan dan Bahagian Prasekolah dan PERMATA Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
- Perlaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
- Menyeragamkan bantuan kepada murid prasekolah kerajaan
- Meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru
- Menambah bilangan kelas prasekolah di kawasan miskin Bandar, luar Bandar dan pedalaman
- Meningkatkan Perkongsian Pintar Kerajaan-Swasta dalam pendidikan Prasekolah.
- Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah Kebangsaan
Sub-NKRA Literasi dan Numerasi
- NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan
- Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012
- Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak berkeperluan khas.