MENGANGKAT KUALITI SEKOLAH-SEKOLAH YANG TERBAIK:
Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi dan akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan inovasi dalam pengurusan masing-masing(pemusatan dalam aspek kurikulum dan anggota Perkhidmatan)
MENGHASILAN PELAJAR YANG CEMERLANG:
Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antabangsa dan yang menjadi personaliti unggul dalam semua bidang.
MERAPATKAN JURANG ANTARA SEKOLAH-SEKOLAH DI DALAM SISTEM:
Sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan tahap yang lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah-sekolah tersebut.
CIRI-CIRI SBT
Pemimpin Sekolah:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan sekolah.
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan Sekolah.
• Melibatkan sekolah ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan guru dan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembaharuan.
GURU:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan bilik darjah dan
sekolah
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan bilik darjah dan sekolah.
• Membantu melibatkan murid ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembangunan dalam proses P&P
MURID:
• Boleh menyediakan sasaran tahunan bagi peningkatan diri sendiri.
• Boleh bertanggungjawab untuk pembelajaran kendiri.
• Berupaya mengendalikan dan menguruskan diri dan aktiviti sekolah.
• Boleh bekerjasa dalam kumpulan dan berkomunikasi dengan berkesan.
• Boleh menggunakan kuasa autonomi yang diberikan dengan berkesan.
CIRI-CIRI PEMBANGUNAN BERTERUSAN SBT:
• Peningkatan pelan strategik, pengurusan,program akademik dan kokurikulum sokongan.
• Peningkatan tahap prestasi( akademik,kokurikulum dan sukan)
• Peningkatan program jalinan dengan universiti
• Menambahkan jaringan dengan institusi tempatan dan antarabangsa
• Menjayakan lebih banyaj program yang melibatkan komuniti
• Menjadu penanda aras dan contoh bagi sekolah-sekolah lain dari dalam dan luar Negara.
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar.
• Peningkatan jumlah murid yang memasuki Universiti dan institusi yang terkemuka.
• Peningkatan jumlah guru cemerlang
• Peningkatan program immersion untuk Pengetua/Guru Besar dan Guru
PENCAPAIAN AKADEMIK YANG CEMERLANG:
• Skor komposit yang berasaskan
• Skor GPS(pemberatan 70%)
• Skor verifikasi SKPM(pemberatan 30%)
SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI
• Peningkatan ke taraf dunia.
• SKPM 90%
• Membina aspirasi untuk semua sekolah
• Peluasan sasaran 20 SBT menjelang 2010
KRITERIA ANNEX:
Personaliti Unggul
Rekod pembangunan kejayaan individu dan pemimpin yang berpengaruh dan sekolah baru, memberi aspirasi yang jelas untuk memupuk pemimpin
Anugerah Kebangsaaan dan Antarabangsa
Penyertaan dan pencapaian dalam pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Jalinan Dengan Institut Pengajian Tinggi
Jalinan dengan universiti dalam program pemindahan kredit,kajian tindakan bersama, perkongsian kemudahan dan prasarana.
Jaringan Kukuh
Jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan luar Negara(cth. Program pertukaran staf dan pelajar), komuniti, organisasi awam dan swasta.
Penandaarasan Kebangsaan dan Antarabangsa
Sekolah digunakan sebagai penandaarasan di peringkat kebangsaan dengan menggunakan piawaian antarabangsa(cth. PISA,TIMSS)
No comments:
Post a Comment